Heb je als ondernemer in de techniek wel wat anders te doen dan schrijven? En is LinkedIn niet echt jouw ding? Je bent niet de enige. Toch is LinkedIn heel geschikt om jezelf als expert in jouw vakgebied te presenteren. In dit blog lees je hoe je dat aanpakt en krijg je 5+ tips voor klanten trekken met LinkedIn.
Met LinkedIn kun je:
- Opvallen
- Gevonden worden
- Als expert worden gezien
- Je netwerk vergroten
- Meer klanten aantrekken
Alles dat je nodig hebt is een up-to-date LinkedIn-profiel, een goed netwerk en content. Maar al is je profiel nog zo compleet en je netwerk nog zo goed, zonder content kijkt niemand op je LinkedIn-pagina. Goede content is content die mensen raakt, interactie stimuleert en gevarieerd is.
Tip 1: Zorg voor interactie
LinkedIn draait om connecties en interactie. Die interactie bereik je met je content. Houd daarom de notificaties (meldingen) van LinkedIn in de gaten, zoals:
- Verjaardagen/dienstjubilea van connecties; feliciteer ze, stuur een persoonlijk berichtje
- Je profielbezoekers; vraag waarom ze je profiel bekeken, of je ze kunt helpen, stuur ze eventueel een connectieverzoek
- Meldingen van reacties op je content; reageren op reacties = interactie
- Tags (als mensen jouw naam noemen op LinkedIn); bedank de connectie die jou tagt
- Je nieuwe volgers; heet ze welkom in je netwerk, stel een geïnteresseerde vraag
Post regelmatig berichten, weetjes uit je branche, ontwikkelingen op je vakgebied, deel kennis of je persoonlijke kijk op dingen. Dat is allemaal content en daarmee maak je jezelf zichtbaar in je eigen netwerk én in dat van je connecties! Eindig altijd met een vraag, dat roept interactie op.
Zie je een post die voor een connectie interessant is? Tag hem/haar (met @naamconnectie). LinkedIn is een zakelijk sociaal medium: help elkaar!

Tip 2: Varieer je content
Klanten trekken op Linkedin begint eenvoudig met een reactie op andermans content. Dat kan bijvoorbeeld met een duimpje (interessant), een lichtje (verhelderend) of met een inhoudelijke reactie (comment).
Een doordacht commentaar is goed voor je zichtbaarheid, je onderstreept daarmee je autoriteit en je voegt waarde toe. En je krijgt al gauw meer reacties op je eigen posts.
Zorg voor variatie: laat zien waar je mee bezig bent, wat je bezighoudt, deel je kennis, geef eens een kijkje achter de schermen van je bedrijf. Je hoeft niet altijd te schrijven, een video, een mooie foto met tekst of een document-post is ook content. Met de functie LinkedIn Documenten kun je eenvoudig en aantrekkelijk informatie delen.
Kies vooral iets dat bij jou past, waar je goed in bent en wat past bij je netwerk!
En je hoeft niet áltijd wat nieuws te bedenken: als je verschillende soorten content combineert of hergebruikt, spreek je verschillende volgers aan.
Tip 3: Post regelmatig, een paar keer per week
Kwaliteit boven kwantiteit, maar regelmaat helpt wel als je werk wilt maken van content. Houd als vuistregel 1 tot 3 keer per week aan. En op welke dag en welk tijdstip? Daarover zijn de meningen verdeeld. 😊 Maandag is volgens sommigen niet zo’n goeie dag voor een zakelijk medium als LinkedIn omdat maandag in veel organisaties een vergaderdag is.
Tip 4: Gebruik hashtags
#Hashtags zijn woorden die beginnen met een hekje (#). Als je ze toevoegt aan je post worden ze klikbaar. Probeer maar eens, dan kom je op allerlei content over dat onderwerp.
Gebruik 3 hashtags per post. Waarom? Met hashtags maak je je content beter vindbaar, stimuleer je interactie en bereik je meer mensen, dus ook je klanten. En dat is precies wat je wilt. Toch? Als je een # volgt, heb je 50% meer kans dat je content met deze # in je tijdlijn voorbij ziet komen. Hier lees je de ins en outs van hashtags op Linkedin.
Tip 5: Meten = weten
Wat wil je bereiken? Naamsbekendheid? Expertstatus? Meer klanten trekken met Linkedin? Als je geen concreet doel hebt, weet je nooit óf je wat bereikt, en wát je bereikt. Met een contentstrategie werk je toe naar een doel. Houd altijd je klant of je markt voor ogen bij alles wat je deelt. Haak in op de actualiteit. Er bestaan speciale contentkalenders en inspiratiekalenders die je helpen om je content te plannen en te organiseren, en die je natuurlijk kunt aanvullen met gebeurtenissen of hoogtepunten in jouw markt.
Tip: houd eens bij op welke data je post, de link naar je post, het soort content en het aantal views/likes/comments. Dat kan heel simpel in Word of Excel. Na een tijdje zie je welk type content aanslaat en op welke dag/tijd je de meeste respons krijgt. Blijf doen wat werkt en durf te experimenteren.
En tot slot:
Nog meer klanten trekken met Linkedin: bonustips
- Zorg voor een tiptop profiel: actueel, en vooral klantgericht, concreet en compleet.
- Maak werk van je netwerk: ga de verbinding aan en connect! Dat is geen doel op zich, maar een middel om je bereik te vergroten. Via je connecties kom je bij anderen in de picture en connecties kúnnen klant worden.
Zoeken je klanten antwoorden en oplossingen voor complexe zaken en krijg je daar veel inhoudelijke vragen over? Met een contentstrategie heb je een aanpak die je meer klanten en meer autoriteit gaat bezorgen. Mijn advies is: maak je Linkedin-aanpak er onderdeel van. Je groeit als expert en trekt meer klanten!