Is je bedrijf online vindbaar? Check jouw bedrijfsnaam in de zoekresultaten

Is je bedrijf online vindbaar? Check jouw bedrijfsnaam in de zoekresultaten

Hoe je de zoekresultaten voor je bedrijfsnaam checkt

Tijdens de corona crisis is het nog belangrijker geworden dat je bedrijf online gevonden wordt. Hoe je checkt wat de zoekresultaten zijn met jouw bedrijfsnaam, leggen we je uit in dit blog. Aan de hand van twee voorbeelden nemen we je mee in de resultaten op de zoekpagina van Google. Omdat Google nou eenmaal de meest gebruikte zoekmachine van Nederland is gebruiken we die zoekmachine in de voorbeelden.

Zoekterm ‘duurzaam bouwen’

Het eerste voorbeeld gaat over de zoekterm ‘duurzaam bouwen’ en laat de meeste zoekresultaatsoorten die Google geeft, zien.

Zoekterm bedrijfs-/websitenaam ‘ETAGO’

In het tweede voorbeeld nemen we onze eigen bedrijfs-/websitenaam ‘ETAGO’ als voorbeeld en daarmee geven we je een idee van de invloed die je zelf kunt uitoefenen op de zoekresultaten.

Google Zoeken veruit de grootste in Nederland

  • Google Search gebruik in Nederland 94,85% 94,85%
  • Bing zoekmachinegebruik in Nederland 2,86% 2,86%
  • DuckDuckGo zoekmachine is van Safari 0,89% 0,89%

Google in Nederland de grootste!

  • Google is de meest gebruikte zoekmachine in Nederland met 95% van alle zoekopdrachten;
  • Veel bedrijven zijn niet bekend met de Google Mijn Bedrijf functie waarmee je de zogenaamde Open Graph zoekresultaten van jouw bedrijf zelf inricht

Wat zie je op een zoekresultatenpagina of SERP?

Als eerste een overzicht van wat je eigenlijk uit een Google Zoekresultatenpagina (SERP= Search Engine Results Page) kunt aflezen. De volgorde is meestal zoals onderstaande opsomming maar kan ook verschillen zoals we later met ETAGO als voorbeeld zullen zien.

  • Advertenties – tool om te adverteren op Google Zoeken is Google Ads
  • Snippets – Google bepaalt zelf d.m.v. Artificial Intelligence algoritmes welk zoekresultaat als resultaat het beste bij de zoekterm past. Beïnvloedbaar met  goede vraag – antwoord kennisartikelen en schema markup
  • Organische resultaten – aanmelden op Google Search Console van je website domeinproperty en de sitemap van je site aanmelden voor indexering
  • Afbeeldingenresultaten – je afbeeldingen voorzien van alt tags en SEO titels en metabeschrijvingen.
  • Locatieresultaten – Koppeling maken met Google Mijn Bedrijf zodat je ook in de locatiezoekresultaten vindbaar bent.
  • Gerelateerde zoekopdrachten – de zoekopdrachten waarvan de Google algoritmes gevonden hebben dat ze te maken hebben met je zoekterm.

 

Agium soft skills

Zoekterm ‘duurzaam bouwen’

Met de zoekterm duurzaam bouwen vind je de resultaten zoals je hierboven ziet. Het eerste beeld laat het bovenste deel van de SERP zien en bestaat uit advertenties en een snippet aan de rechterkant. De snippet kan ook tussen de eerste zoekresultaten van de pagina te vinden zijn.

Met de tool Google Ads kun je tegen betaling advertenties in zoekresultaten laten terugkomen. Het voert te ver om  hier op in te gaan omdat SEA ( Search Engine Advertising) een zelfstandige tak van online marketing is dat in dit blog geen onderwerp is.

De snippet of rich result is sinds enige jaren een automatische inzet van Google om het volgens hun algoritmes beste resultaat dat bij de zoekterm hoort, direct op de SERP te tonen. In de verwachting dat je op het Google platform blijft door alvast het ‘beste’ zoekresultaat te laten zien. Het is aan de ene kant fijn als jouw zoekresultaat als snippet wordt vertoond maar aan de andere kant geeft Google hiermee jouw content weg zonder dat de bezoeker op je website komt.

SERP duurzaam bouwen 2

Organische zoekresultaten

SERP duurzaam bouwen 3

Organische zoekresultaten met een locatieresultaatkaart

Vervolg locatiekaart resultaten met gegevens van Google Mijn Bedrijf en advertenties.

Advertenties en gerelateerde zoekopdrachten.

En dat is nog maar één voorbeeld van één zoekterm. Afhankelijk van de zoekterm en de hoeveelheid zoekvolume er voor die term is, kunnen de resultaten verschillen.

Hoe check je je bedrijfsnaam in de zoekresultaten?

Wij deden het met onze naam ETAGO en delen hieronder de resultaten. Maar eerst een korte handleiding hoe je dat nu handig aanpakt.

  1. Je opent een privé of incognito browser en gaat naar google.com
  2. Je bedrijfsnaam typ je in het zoekveld om de resultaten te zien te krijgen.
  3. Hieronder vind je de organische zoekresultaten voor ETAGO. Omdat we van de ETAGO website in Google Search Console een sitemap hebben aangemeld zou je hier de gewenste resultaten moeten aantreffen.
  4. In de rechterkolom de Google Mijn Bedrijf vermelding. Deze hebben we zelf ingericht. Maar in het voorbeeld zien we dat het nog beter kan.
  5. De afbeeldingszoekresultaten die voor de bedrijfsnaam gevonden worden.
  6. En pas na de door ons zelf beïnvloedde resultaten komen eventuele anders resultaten van websites die de zoekterm ETAGO ergens voor gebruiken. Maar ook de backlinks van andere webites naar jouw bedrijfsnaam/-website komen hier voor.

Voor ETAGO is een Google Mijn Bedrijf vermelding gemaakt waardoor je op de naam altijd in de rechterkolom de door ETAGO zelf bepaalde gegevens over het bedrijf ziet. In de zoekresultaten in de linkerhelft van de pagina zie je een uitgebreide vermelding van pagina’s van de website die Google het belangrijkst vindt of die je zelf d.m.v. SEO en je sitemap bepaalt. Deze zoekresultaten noemen we organisch. Daarin spelen bij personen, bedrijven en namen ook social media zoals LinkedIn of Facebook een belangrijke rol in de uiteindelijke zoekresultaten. Dus ook de social media profielen die je bedrijf gebruikt om nieuws en updates te delen, dienen goed ingericht te zijn omdat ze ook in de SERP gevonden worden.

Zoekterm ‘ETAGO’

google bedrijfsnaam etago

Aan de slag 

Wil je hier mee aan de slag maar weet je niet goed waar je moet beginnen? Dan is de Site scan online vindbaarheid iets voor jou! Met deze online scan van jouw website kijk je samen met Suzan tijdens een Zoom Call naar je website zoekresultaten. Suzan laat je zien hoe en waar je dat zelf kunt verbeteren. Vervolgens ontvang je de actielijst die uit de Zoom Call volgt. Hiermee kun je vervolgens aan de slag om de vindbaarheid van je website te vergroten.

Pak deze kans en binnenkort kijk je samen met Suzan waar het aan schort… En vooral hoe je dit oplost!

Over de auteur

Suzan Groeneveld

Na in het toerisme, de techniek en de botenbouw gewerkt te hebben, zeilde ik samen met mijn partner een aantal lange zomers naar de Middellandse Zee en terug. Mijn bedrijf Sobat Kras Services heb ik in 2011 opgericht en sindsdien werk ik als online marketeer voor klanten in de offshore, jachtmakelaardij en retail. Door het hernieuwde contact met Saskia heb ik mij bij ETAGO aangesloten om mijn kennis en ervaring te delen en verder uit te bouwen. Daarbij geloof ik in korte lijnen en persoonlijk contact en bij ETAGO kan ik dat met en voor gelijkgestemden in de techniek uitbouwen tot een succesvolle groei op het persoonlijk en ondernemersvlak.