De focus van de moderne marketing is waardevolle content maken die een ander in zijn werk of leven verder helpt. Op een informatieve en pakkende manier. Dat wordt contentmarketing genoemd. Zit jij in de b2b? Bingo! In de zakelijke markt zijn kennis, expertise en ervaring de motor van de organisatie. Contentmarketing voor b2b is goud. Advies van ETAGO: dit is altijd interessant voor jou, ook als je weinig aan marketing doet.
In contact komen met je doelgroepen is de laatste 5 tot 10 jaar erg veranderd. Dankzij het internet kun je je klanten, partners, collega’s, onderaannemers, consumenten enz. bereiken via blogs, white papers, online platforms. En vooral, via sociale media zoals Facebook, Twitter en zakelijke netwerken zoals Linkedin. Heel snel en op ieder moment van de dag. Als jouw content door anderen wordt gevonden en gedeeld, kun je een groot bereik creëren en groeit je business. Iedereen is uitgever geworden, jij dus ook.
Alles begint online
Er zijn heel veel mogelijkheden om zichtbaar te zijn. Als je kansen en mogelijkheden weegt, benut en mee ontwikkelt, kun je een sterk profiel creëren in de markt en een expertstatus opbouwen, veel sneller dan alleen in de fysieke wereld. Alles begint online.
Ik zie dit patroon:
Ik spreek veel mensen met een technische scope of die werkzaam zijn in een technisch georiënteerde organisatie. Technische ondernemers, ondernemende professionals in de technische branche, of in dienst bij toeleveranciers. Bij henzelf en ook bij organisaties zie ik dit patroon:
- Ze hebben een schat aan kennis en ervaring en zijn vakexpert
- Ze profileren zich er weinig mee en kunnen er veel meer gebruik van maken
- Gebrek aan actuele marketingkennis voelt niet goed en maakt hen soms onzeker
- En is die kennis er wel dan is het enorme uitdaging technische collega’s met content maken op weg te helpen
- Ze zien het belang van zichtbaarheid, maar weten onvoldoende hoe je dat aanpakt
- Ze kennen de moderne klant niet goed; waar zit hij en wat zoekt hij
- Waar en hoe vinden ze inspirerende herkenbare voorbeelden in de technische markt
- Ze weten niet hoe je online kanalen en mogelijkheden optimaal en creatief kunt inzetten
- GEEN TIJD!
Hoe lossen zij het (niet) op?
Als zij een manier vinden om hun expertise over te dragen helpen ze er veel mensen mee vooruit. En dat genereert altijd nieuwe contacten en meer business. Maar hoe lossen zij het over het algemeen op? Door niet vooraf na te denken over structuur en aanpak, dus hapsnap iets te doen. Of door helemaal niets te doen, want het lukt niet er tijd voor in te ruimen. Eeuwig zonde, want:
In de b2b kan iedereen content bedenken
In de business to business sector is kennis de motor van het bedrijf. En kennis is de basis voor contentmarketing. Een technisch georiënteerde organisatie levert vaak, zo niet altijd, maatwerk. Er worden technische hoogstandjes geleverd, een project, machine, of product lost complexe problematiek op. Er wordt onderzocht, er zijn baanbrekende innovaties waar mensen baat bij hebben. Er wordt geadviseerd, wat ook weer tot maatwerk kan leiden.
Ik spreek uit ervaring als ik zeg dat dat verhalen met waardevolle informatie voor anderen oplevert. In de b2b kan iedereen content bedenken die een ander verder helpt in zijn werk of leven. Put uit je kennis, ervaring en expertise. Put uit waar je dagelijks mee bezig bent.
Als jouw content bruikbaar is voor de ander, mag hij best commercieel zijn.
Dit heeft de b2b absoluut voor op de consumentenwereld waar sommige contentmarketing sneller een reclameachtige sfeer heeft.
In de b2b zijn kennis en expertise het goud voor bloggen met betekenis. Contentmarketing voor b2b is dus enorm aantrekkelijk. Ga ermee aan de slag!
Hoe pak je contentmarketing voor b2b aan?
Bekijk eens wat er aan projecten, onderzoek, samenwerking, praktijkcases speelt in je organisatie. Wat zit daar voor interessants in voor je doelgroepen? Zo vind je haakjes voor contentmarketing. En welke medewerkers weten daar alles van en hebben de inhoudelijke deskundigheid om jou van input te voorzien als je niet zelf de expert bent? En misschien kunnen zij zelf die blog schrijven op de website, of een artikel in een vakblad? Zo niet dan kun jij het of besteedt je het met een goede briefing uit.
De contentpiramide helpt je structuur aan te brengen in je contentmarketing.
Verpak de meest waardevolle content
De meest waardevolle informatie verpak je in een document op je website waarvoor je zelfs eerst iemands naam en adres kunt vragen. Iedereen neemt die drempel als ze die informatie goed kunnen gebruiken. Mits echt waardevol. De informatie met de meeste waarde is bijvoorbeeld een white paper of een ebook. Zo bouw je tegelijk aan je lijst met contacten, en daar zitten altijd nieuwe namen bij.
Wil je gaan bloggen dan vind je op ETAGO deze handige blog template die je helpt met je planning en je proces.
Kortom: je kennis en expertise in b2b zijn het goud voor succesvolle contentmarketing. Ik ben ervan overtuigd dat je in no-time een lijst met onderwerpen maakt. Starten in je eentje? Deze blog helpt je op weg.
Kijk eens rond op ETAGO.nl
ETAGO brengt praktische kennis, tools en voorbeelden over ondernemen, persoonlijke groei en marketing. Afkomstig van experts die hun kennis en ervaring maximaal willen delen. Met focus op het technische mkb. ETAGO verzamelt, verklaart en verbindt. Online en tijdens een regelmatige kop koffie met een fijn netwerk. Kijk eens rond bij de artikelen.