Krijg je veel inhoudelijke vragen van klanten die juist jij kunt beantwoorden, en zit er een rode draad in, of meerdere? Denk je dat je het verschil kunt maken met jouw uitleg en toelichting, zoeken klanten daarnaar? Heb je een massa expertise maar niet een systeem om er gericht en voldoende wat mee te doen? Bingo! Je hebt alles in huis om te gebruiken in je marketing en sales, bij klantencontacten en het verkrijgen van nieuwe leads. Advies van ETAGO: begin bij het begin, bij de contentstrategie. Want dan heb je de aanpak die je meer klanten en meer autoriteit bezorgt.

De zakelijke klant heeft complexe en inhoudelijke vragen, bereidt een voorstel voor een langjarig project voor, doet research voor een kostbare aankoop, zoekt antwoorden. Op ieder moment van de dag.

Hij gaat zelf op zoek naar informatie, vooral online en steeds meer mobiel. Bij de aankoop van een zakelijke klant zijn steeds meer personen betrokken, soms een team van wel 5 of 7 mensen. Sociale platforms en communities nemen de adviesrol over. Contact met een verkoper of leverancier is er pas laat in het aankoopproces.

Alleen met bruikbare content die antwoorden geeft op de vragen uit de markt vind en bind jij klanten en relaties aan je bedrijf, je organisatie, je merk. Zeker de veeleisende zakelijke klant. Met een slimme contentstrategie help je hen verder en versterkt je autoriteit en verstevigt je marktpositie.

Klanten zoeken 2x meer dan 2 jaar geleden

Content verdubbelt zich, maar de kwaliteit verbetert niet. Klanten zoeken 2x meer dan 2 jaar geleden, blijkt uit Google onderzoek. Dat is de andere kant: online wordt juist gezocht naar inhoudelijke content en veel minder naar commerciële informatie. Dit is een uitgelezen kans voor de zakelijke markt die op kennis en expertise drijft. Die zijn de motor van de organisatie en klanten zijn ernaar op zoek.

Iedereen houdt zich tegenwoordig bezig met content. Overal lees je over contentmarketing. ‘Doe maar een blog!’. Het is verleidelijk direct in de middelen te duiken, maar je bereikt je doel niet of nauwelijks en je content mist impact. Dat voorkom je met een goed en slim plan: met een contentstrategie.

Zit er een patroon in, dan kun je er een systeem van maken: contentstrategie.

Zit er een patroon in de inhoudelijke vragen van klanten, dan kun je er een systeem van maken. Zodat je veel mensen tegelijk bereikt met jouw kennis en expertise. Met een goede contentstrategie heb je een slimme aanpak in handen voor meer klanten en meer autoriteit.

Maak eerst de contentstrategie

Voor content met impact heb je eenvoud nodig. Wat mist bij veel content is de strategische component. Begin dus bij de contentstrategie. Hoe simpeler, transparanter en eenvoudiger je aanpak en plan, des te beter maak je het verschil in het tijdperk van content overload.

Kennis is de motor van je bedrijf

Internet en de digitalisering hebben de relatie tussen bedrijven en klanten compleet veranderd. Die vragen een andere aanpak. Niet vanuit middelen en kanalen, maar vanuit de inhoud: vanuit content.

Technische klanten houden van content, die beantwoordt hun complexe vragen

De focus van de moderne marketing is waardevolle content die de klant in zijn werk of leven verder helpt. Die een antwoord geeft op vragen en thema’s in de markt. Op een informatieve, pakkende en vooral authentieke manier. Dat wordt contentmarketing genoemd.

In de zakelijke markt zijn kennis, expertise en ervaring de motor van de organisatie. En kennis is de basis voor contentmarketing. Technische klanten houden van bedrijven en organisaties die content produceren, die beantwoordt hun complexe en inhoudelijke vragen. Contentmarketing is goud voor de technische markt.

Maak het verschil met jouw uitleg

Verdienen jouw producten en diensten een veel groter bereik in de markt? Krijg je veel inhoudelijke vragen van klanten die juist jij of jullie kunnen beantwoorden, en gaat het vaak over dezelfde onderwerpen? Ben je op zoek naar manieren om je autoriteit én marktpositie te versterken? Kun je het verschil maken met jouw uitleg en toelichting en zoeken klanten daarnaar? Dit zijn prima redenen om met je kennis en expertise naar buiten te treden.

Hoe je dat aanpakt? Door je kennis en ervaring om te zetten in waardevolle informatie die complexe vragen van klanten beantwoordt. Dat doe je met contentmarketing.

Vooraf inventariseren geeft veel inzicht

Als je eerst de contentstrategie op poten zet, ontdek je met welke expertise jij je onderscheidt in de markt, inventariseer je thema’s en onderwerpen waarbij je kunt aanhaken, weet je welke doelen en ambities relevant zijn voor je en hoe je ze kunt meten. En je krijgt inzicht in welke media en kanalen relevant zijn en hoe je ze optimaal kunt inzetten.

Aan de slag met jouw contentstrategie?

Wil je daar mee aan de slag en zit je in het technisch mkb? Doe mee met de netwerkworkshop Raak het hart van je klant. Kijk hier wanneer de eerstvolgende is.