Sinds 2011 brengt Deloitte elk jaar het Global Human Capital Trends uit. Het onderzoek dat zij onder bedrijven doen, maakt duidelijk wat er dat jaar speelt in het bedrijfsleven en welke trends er komen. Het rapport dat in dit blog wordt besproken is afgenomen in 119 landen onder 9.000 bedrijven en HR-afdelingsleiders. Sommige trends zijn vergelijkbaar met het rapport van vorig jaar, logisch want er verandert veel. In 2011 lag er, doordat we net uit een recessie kwamen, bijvoorbeeld een grote nadruk op nieuwe regels en wetgeving waar bedrijven mee te maken kregen. Het huidige rapport heeft een sterke nadruk op verbondenheid met de organisatie en welzijn. Lees verder om meer over de 9 Global Human Capital Trends te lezen!

Potential

Deloitte heeft in het rapport van 2020 de 9 trends onderverdeeld in 3 categorieën: Purpose, Potential en Perspective. Om te voorkomen dat het blog lang van stof wordt, is gekozen om het op te delen in de thema’s van Deloitte. In dit blog: Potential, oftewel potentieel. De 3 trends van Potential hebben gemeen dat het 3 verschillende gebieden zijn waarop organisaties kunnen profiteren van de huidige veranderingen.

 

Purpose en Perspective

ETAGO heeft het artikel van Deloitte naar het Nederlands vertaald en in sommige gevallen extra informatie erbij gezocht. In dit artikel zijn 3 van de 9 trends aan bod gekomen. De overige 6 trends hebben betrekking tot Purpose en Perspective. Deze vind je in de vorige en de opeenvolgende blogs: deel 1 en deel 3.

Trend 4: Superteams

Door de komst van kunstmatige intelligentie (AI) slaan steeds meer toonaangevende organisaties een nieuwe weg in. Er wordt bijvoorbeeld naar strategieën gezocht om AI in teams te integreren om zo resultaten te boeken waardoor en waarmee bedrijven kunnen veranderen. Deze superteams zullen de organisatie in staat stellen om nieuwe waarde en betekenis te creëren, terwijl ze werknemers het potentieel geven om hun loopbaan opnieuw uit te vinden. Hierdoor wordt de waarde en bijdrage van de werknemers vergroot.

AI kan op verschillende manieren in de superteams worden toegepast: bijvoorbeeld remote sensing (dit is een verzamelterm voor technieken die data verzamelen zonder er direct mee in contact te staan) en de hier verzamelde informatie kan worden geanalyseerd door speciale programma’s met behulp van AI. Hierbij zal de rol van medewerkers afnemen omdat machines uiteindelijk alle data verzamelen en analyseren. Voor de mensen in de superteams blijft straks tijd over voor andere zaken.

Organisaties staan nu op een kruispunt wat betreft AI-strategie. Als bedrijven hun personeel en het gebruik van AI slechts langs elkaar laten lopen, in plaats van verweven, zal er minder winst worden geboekt. 59% van de organisaties zegt dat het herontwerp van banen om zo AI-technologie te integreren belangrijk is voor hun succes in de komende 12-18 maanden. Dit betekent niet dat bedrijven dé oplossing hebben over hoe deze superteams nu het best tot stand komen.

Veel bedrijven erkennen dat het gebruik van AI veel voordelen met zich meebrengt. Echter, weten velen van hen nog niet hoe ze hier nou het best mee om kunnen gaan.

Trend 5: Kennismanagement

Kennis is en blijft een belangrijke factor om de concurrentie voor te blijven. De kracht van mensen en machines die samenwerken biedt de grootste kans om kennis te creëren. Zoals het ook gaat bij de superteams. Veel organisaties blijven gefocust op de basis van kennismanagement. Zij zien dit enkel als het documenteren en verspreiden van kennis. Organisaties moeten opnieuw definiëren hoe ze kenniscreatie bevorderen om het menselijk potentieel op het werk te maximaliseren.

Een goede manier om kennismanagement opnieuw te introduceren, is door een nieuwe cultuur binnen het bedrijf te creëren waardoor medewerkers hun kennis meer gaan delen met het bedrijf. Hier wordt het bedrijf natuurlijk beter van, maar het individu ook. Zij dragen namelijk bij aan het gemeenschappelijk doel, waardoor zij meer verbondenheid zullen ervaren. Het geeft hen ook de kans om hun baan opnieuw uit te vinden.

Er is veel mogelijk als je de opkomende technieken als AI in kennismanagement implementeert. Om deze twee optimaal samen te laten werken, moeten de volgende elementen worden gecombineerd: ten eerste zijn er fysieke systemen nodig om technologieën als AI te ondersteunen. Ten tweede zijn er processen, prikkels en cultuur nodig om mensen aan te moedigen om deze fysieke systemen ook daadwerkelijk te gebruiken. Veel organisaties zijn hier nog niet klaar voor, maar 75% van de ondervraagden geeft wel aan dat het creëren en behouden van kennis bij het alsmaar veranderende personeelsbestand belangrijk is voor hun succes de komende 12-18 maanden.

Trend 6: Verder gaan dan scholing

Het is belangrijk dat je je altijd blijft ontwikkelen. Maar, alleen scholing als strategie in je bedrijf implementeren kan een doodlopende weg zijn. Het vernieuwen van vaardigheden is zeker een noodzaak, maar niet voldoende. Het tekort aan vaardigheden bij bedrijven is vaak groot en er wordt niet genoeg in geïnvesteerd. Daarnaast is het tempo waarop veranderingen plaatsvinden ontzettend hoog, waardoor een succesvolle cursus al snel overbodig is geworden. Wat nodig is, is een aanpak voor de ontwikkeling van werknemers die rekening houdt met zowel de dynamische aard van banen, als het dynamische potentieel van mensen om zichzelf opnieuw uit te vinden.

Als organisaties deze problemen willen tackelen moeten ze een systeem ontwikkelen dat niet alleen investeert in hetgeen waar medewerkers behoefte aan hebben op de korte termijn, maar ook in hun veerkracht op de lange termijn. Dit kan vervolgens helpen bij het opbouwen van veerkracht van het bedrijf op de lange termijn. 74% van de ondervraagden zegt dat omscholing van het personeel belangrijk is voor het succes in de komende 12-18 maanden.

Een deel van de bedrijven tackelt dit probleem door het invoeren van Experiential Learning. Dit is meer dan bijvoorbeeld een stage of werkend studeren. Het is een continu leerproces waarbij ervaring wordt omgezet in kennis. De cyclus bestaat uit 4 fasen, en begint ermee dat een leerling wordt ondergedompeld in een ervaring of omgeving waardoor uiteindelijk nieuwe ideeën kunnen ontstaan.

 

Bekijk hier de eerste blog over Purpose

Bekijk hier de derde blog over Perspective