Deel je opinie in de media en je wordt gezien

Deel je opinie in de media en je wordt gezien

Door je mening te geven in een opiniestuk over een actualiteit en dit te delen in de media wordt je gezien. Je kunt duizenden views behalen en je bouwt aan zichtbaarheid en waardering, van de media en van klanten en relaties. Maar hoe pakt je dit aan? Dit werkblad onderaan de pagina helpt je het fundament te leggen. 

Veel bedrijven en organisaties delen hun mening niet

Je mening vormen en via de media delen zit niet in het DNA van veel bedrijven en organisaties, omdat:

  1. Geen inzicht en kennis van de media
  2. Publiciteit staat niet op de interne agenda
  3. ‘Een journalist herschrijft alles’
  4. Vééél te druk met al het werk
  5. Onderschatting van de mediakansen
  6. Valse bescheidenheid
  7. Angst contact te leggen met een journalist

Deze problemen leggen gelijktijdig oorzaak en gevolg bloot: geen kijk op en kennis van publiciteitskansen betekent geen agendering en geen aandacht, althans niet structureel.

Natuurlijk heb je een mening!

Tuurlijk, iedereen heeft wel een mening over een issue, toch? Minimaal over het weer en andere zaken die ons allemaal bezighouden, zoals plastic soup en Zwarte Piet. Maar over je werk, je organisatie, de markt, de toekomst en al het andere waarbij je zakelijk bent betrokken heb je óók een mening. Of je kunt hem vormen.

Het verbaast je misschien: lukt het je die in een goed en goed leesbaar verhaal te vervatten dan plaatsen redacties jouw artikel graag en meestal ongewijzigd. Het eerste dat helpt is je mening op te schrijven, gewoon, voor jezelf. Probeer eens een paar goedlopende zinnen te maken van de mening die je ergens over hebt. Bijvoorbeeld over: is het bouwen van meer huurwoningen een taak voor de gemeente of niet? Of: de robotisering is een ramp voor de maakindustrie. Oké deze zijn erg groot en algemeen, maak het maar kleiner.

Heb je een mening? Maak er eens een paar goedlopende zinnen van

  •  

Stappenplan Vorm en deel je opinie

En nu jij! Voor ETAGO heb ik de 6 stappen in een werkblad uitgeschreven waarmee jij zelf aan de slag kunt. Je downloadt het onderaan deze pagina.

  1. Ga warmdraaien
  2. Luister naar de klant
  3. Formuleer je mening
  4. Leg contact
  5. Deel en rol uit
  6. Agendeer het

Tips als je je opinie wilt delen

Nog een paar tips om rekening mee te houden:

  1. Hou het altijd positief
  2. Klim alleen in de pen als je iets toevoegt
  3. Denk in originele en verrassende oplossingen
  4. Laat zien dat je je vak beheerst, ook in tekst
  5. Houd je eigen (marketing)doelen altijd scherp

Plus een tip uit eigen keuken: deze blog zit vol met kennis en inspiratie om je opiniestuk of artikel bij een journalist te pitchen, zodat jij en je mening worden opgemerkt.

De blog: Bruikbare content mag best commercieel zijn, is ook informatief voor je. Gaat niet specifiek over opinieschrijven, maar kan je zeker inspireren. Je leest hem hier.

Download het Werkblad

Als jij van je mening een goed gefundeerde opinie maakt en deelt in de media, dan word je gezien. Dat geeft je dubbel profijt: je maakt jezelf zichtbaar en groeit als expert. Plus: je werkt aan je eigen professionaliteit; je oefent in (nog) beter nadenken, analyseren én schrijven! Met het werkblad ‘Vorm en deel je opinie’ van ETAGO leg je het fundament.

Over de auteur

Redactie ETAGO

ETAGO brengt praktische kennis, tools en voorbeelden over ondernemen, persoonlijke groei en marketing. Afkomstig van experts die hun kennis en ervaring maximaal willen delen. Met focus op het technische mkb. Ontwikkel jezelf met cursussen, workshops, artikelen en tools om te groeien, inspireer elkaar bij bijeenkomsten bij jou in de buurt en bouw je netwerk met mensen die snappen wat je bezighoudt. Versnel je ontwikkeling met ETAGO!