Haakjes voor een 30 seconden media pitch die verkoopt [met ebook]

Haakjes voor een 30 seconden media pitch die verkoopt [met ebook]

Wil je met nieuws en artikelen in de media komen? Mail dan een compact voorstel over je idee voor publiciteit naar een website, krant of tijdschrift. Dat heet een media pitch. Hoe krijg je de aandacht van de journalist, hoe verkoop je je idee? Je vergroot je kansen fors als je een compact voorstel mailt aan een journalist dat staat als een huis. ETAGO expert Saskia de Jong ontwikkelde een model met 7 haakjes voor een 30 seconden media pitch zodat jij je idee voor publiciteit verkoopt. Ze schreef ook een ebook, dat download je op haar site.

Wat is een media pitch precies? Het is een persoonlijk voorstel aan een journalist waarmee je hem wil interesseren voor iets nieuws, een idee, nieuw onderzoek, een interview, een project. In zijn krant, tijdschrift of op internet, of voor de titel waar hij als freelancer voor schrijft. Met publiciteit in de redactionele kolommen word je zichtbaar in de markt en het vergroot je expertstatus.

Hoe je je idee verpakt om de aandacht te trekken is de crux. Je moet opvallen in de dagelijks overvolle mailbox van de journalist. Je idee kan geweldig zijn en geschikt voor zijn lezers, als je het niet op de juiste wijze omschrijft en aanbiedt, verkoop je het niet. Zo simpel is het. Nieuws is vluchtiger dan ooit, een journalist produceert veel van zijn werk in het hier en nu, morgen staan het nieuws van vandaag helemaal onderaan.

Ook nu scoor je met publiciteit

Journalisten waarderen nieuwswaardige ideeën van bedrijven en organisaties waar de commercie niet vanaf druipt. Om hun werk goed te kunnen doen helpt input vanuit de markt.

Het helpt als je weet:

  • Waarover je wilt publiceren
  • Hoe nieuwswaardig je idee is of kan worden
  • Welke media je doelgroep leest
  • Wie de journalist is en waarover hij schrijft
  • Weet waarmee hij zijn lezers kan boeien en binden

Voor journalisten is het steeds lastiger het vertrouwen van hun lezers te behouden. Ze moeten meer doen met minder middelen, dat betekent vaak snijden in feitenverzameling en onderzoeksjournalistiek. Dat heeft consequenties voor hun productiviteit en betekent ook dat hun relatie met merken (bedrijven), juist belangrijker wordt. Kansrijk dus, zeker in de b2b waar projecten, expertise, innovatie en vakinformatie altijd goede aanleidingen zijn voor publiciteit.

Waarom de 30 seconden media pitch?

Uit onderzoek onder journalisten komt naar voren dat de ideale media pitch niet meer dan 200 woorden bevat. 200 woorden! Dat zijn slechts 10 regels in outlook. Niet veel dus.

Op lange mails zit een journalist niet te wachten, heeft-ie geen tijd voor! Dat is de reden voor de naam van de 30 seconden media pitch. Niet omdat je hem in 30 seconden schrijft, maar omdat jij je boodschap er binnen 30 seconden pakkend mee overbrengt. In 30 minuten je 30 seconden media pitch voorbereiden, schrijven en mailen naar een journalist is alleszins haalbaar.

Voor een media pitch heb je 3 dingen nodig: een haakje, jouw idee en praktische info. Altijd bedacht vanuit de lezer van krant, tijdschrift of website. Wat heeft hij er aan, waar heeft hij interesse in, wat speelt er nu?

Dit zijn 7 haakjes voor jouw media pitch

  1. Analyse – cijfers, data, onderzoek
  2. Context – thema, issue, maatschappij
  3. Daad – wapenfeit, resultaat, stunt
  4. Enige – uniek, authentiek, bijzonder
  5. Expert – reputatie, vakbekwaamheid, faam
  6. Mening – visie, standpunt, opinie
  7. Nu – actualiteit, urgentie, timing, deadline

Het ebook bevat templates en uitgeschreven voorbeelden van media pitches met deze haakjes.

 

30 seconden media pitch ETAGO

 

Zoek je inspiratie om een persbericht te maken dat opvalt, lees dan ook eens deze blog: Je persbericht in de spotlights door de 6V checklist.

Meer informatie over ‘De 30 seconden media pitch’ vind je op de site van Saskia de Jong. De 7 haakjes uit deze blog met de voorbeelden en enkele nog verder uitgewerkte voorbeelden staan er in.

Over de auteur

Saskia de Jong

Als marketeer en mediakenner in de b2b ben ik onder de naam DeJong&Verder al sinds 1995 werkzaam. Frequente zichtbaarheid met een goed verhaal vormt dagelijks mijn rode draad in wat ik voor klanten doe. Ik heb veel ervaring met marketing en communicatie in de technische sector. Ik ben ervan overtuigd dat je je sneller kunt ontwikkelen als je inspiratie vindt bij een netwerk van gelijkgestemden. Dat is de reden waarom ik ETAGO heb opgericht.