Onderling respect zorgt voor een goede communicatie, goed leiderschap en een soepele samenwerking. Als respect niet aanwezig is, zullen deze drie een stuk minder efficiënt zijn. Daarom is het belangrijk om onderling en wederzijds respect te stimuleren. Zo zal er uiteindelijk een hecht en goed functionerend team ontstaan. Maar wat is respect dan? En hoe ziet dit er binnen een bedrijf uit? In deze blog lees je waar de letters voor staan.

Respect

R.E.S.P.E.C.T. staat voor:

  • R = Rustig
  • E = Elkaar accepteren
  • S = Samen (in gesprek zijn)
  • P = Persoonlijk
  • E = Eerlijk
  • C = Constructief
  • T = Tactvol 

Rustig

Het is niet vreemd als mensen een kort lontje hebben, het komt namelijk geregeld voor. Dit wordt niet altijd gezien als iets dat erg is en is vaak onderdeel van de cultuur die al jaren binnen een bedrijf heerst. De vraag is of dit goed is voor de onderlinge verstandhouding? Mensen die zelf een kort lontje hebben vinden het namelijk ook niet leuk om op die manier aangesproken te worden. Ze balen er vaak van. Het is daarom belangrijk om als eerst aan te leren om elkaar op een rustige manier aan te spreken.

Niet: Hé luiwammes, ben je nou alwéér te laat? Ik sta hier al een kwartier voor de katseviool!

Maar: Hé, waarom ben je telkens te laat? Ik sta al een tijd te wachten en vind dat erg vervelend.

Elkaar accepteren

Een belangrijk onderdeel van respect is dat je elkaar accepteert zoals jullie zijn. Men erkent en waardeert elkaar, dit zijn twee belangrijke kenmerken voor acceptatie. Je weet dat een ander anders is en dat is helemaal niet erg. Geloof, functie binnen het bedrijf, seksuele geaardheid of intelligentie, het maakt allemaal niks uit.

Niet: Snap je dat nog stééds niet?

Maar: Ik merk dat je het lastig vindt, zal ik het nog eens uitleggen?

Samen (in gesprek zijn)

Achter iemands rug om praten of roddelen wordt veelal gezien als respectloos. Daarom is het belangrijk om met iemand in gesprek te gaan als er iets niet goed gaat. Zo kun je het probleem samen oplossen. Dit geldt voor elk niveau: voor de medewerkers onderling maar ook voor leidinggevenden richting werknemers en andersom. Als je niet in gesprek gaat, laat je de ander in onwetendheid en kan diegene zich ook niet aanpassen. Zo blijf je ook nog eens met het probleem zitten.

Niet: (tegen een ander) Piet heeft alweer dezelfde fout gemaakt. Ik begin het nu wel zat te worden.

Maar: Piet, ik zag dat je weer dezelfde fout hebt gemaakt. Wat is er aan de hand?

Persoonlijk

Als je dan uiteindelijk in gesprek gaat met de ander, is het belangrijk dat je dit persoonlijk doet. Dus niet waar iedereen bij zit. Het wordt vaak als respectloos ervaren als iemand in het bijzijn van een hele groep op zijn fouten wordt aangesproken. Dit kan voelen als een afgang, en dat vindt niemand fijn. Je wilt dit zelf niet ervaren, dus doe dat ook een ander niet aan. Vergeet niet dat complimentjes het ook verdienen om persoonlijk verteld te worden. De ander zal zich juist extra erkend en gewaardeerd voelen.

Niet: Jullie weten allemaal dat Niels regelmatig de tekening verkeerd leest, dus zorg er voortaan voor dat iemand anders dit doet.

Maar: Niels, ik merk dat het lezen van tekeningen wel eens fout gaat. Hoe kunnen we dit in het vervolg voorkomen?

Eerlijk

Als je respectvol met elkaar wilt omgaan, moet er sprake zijn van eerlijkheid. Eerlijk vertellen wat je ergens van vindt en hoe je je hierbij voelt. Alleen op deze manier zal er sprake zijn van openheid. Als je ergens niet helemaal eerlijk over bent geweest en iemand komt daar later achter, zal het moeilijk zijn om nog eens iets van je aan te nemen. Daarnaast verdient iedereen het binnen een bedrijf om de waarheid te horen, toch? Zeker als het om hun eigen werk gaat. 

Niet: Bram, als je hard werkt komt het vast goed.

Maar: Bram, als ik eerlijk ben denk ik dat dit onderdeel jou niet zo ligt. Dat is niet erg, want je hebt weer andere kwaliteiten die we ook hard nodig hebben.

Constructief

Elkaar op een respectvolle manier aanspreken is ook constructief. Het heeft geen zin elkaar in figuurlijke zin neer te halen. Vertel wat iemand anders of beter kan doen om zichzelf te verbeteren. Dit betekent overigens ook dat je aandacht moet hebben voor de zaken die wél goed gaan.

Niet: Waar haal je het lef vandaan om achter mijn rug om van alles te regelen?

Maar: Als ik had geweten dat je dat belangrijk vond, dan had ik je er graag mee willen helpen. Zou je me voortaan kunnen inlichten?

Vind je het lastig om (constructief) feedback te geven? Kijk dan eens naar dit blog. Feedback geven is namelijk ontzettend belangrijk! 

Tactvol

Als je respectvol met elkaar om wilt gaan kan ‘tact’ niet ontbreken. Zonder tact worden er negatieve gevoelens gewekt. Dit zal uiteindelijk negatieve gevolgen met zich mee kunnen brengen. Bijvoorbeeld: minder werktevredenheid.

Niet: Ik ben de baas dus ik bepaal.

Maar: Ik waardeer je ideeën en in een andere situatie had ik daar zeker wat aan gehad. Nu kies ik echter voor dat we het om mijn manier doen omdat…

Moet dat nou zo soft?

We snappen dat je je nu afvraagt of je altijd zo soft met elkaar om zou moeten gaan. Dit is zeker niet altijd nodig, je kan best aangeven dat je iets vervelend vindt. Maar doe dit wel op een respectvolle manier, zonder te vloeken en te pesten. Want: om respect te krijgen moet het eerst gegeven worden. Het is een wisselwerking.

Daarnaast is een cultuurverandering voor iedereen vaak wennen. Maar de winst ligt hem in meer betrokkenheid vanuit de medewerkers, meer gevoel van erkenning en waardering en uiteindelijk een meer ‘wij’-gevoel. Dit resulteert uiteindelijk in hechtere teams, meer effectiviteit en uiteindelijk meer resultaat.

Eerder ook gepubliceerd op de website van De Team-Engineer https://www.de-team-engineer.nl.