Je wordt ’s nachts wakker met een briljant idee. De ochtend erop deel je jouw idee met je collega’s maar op de één of andere manier komt het niet over en blijf je gedesillusioneerd achter. Je geeft een presentatie aan klanten. Je zit lekker in de flow voor je gevoel maar echt contact maken lukt niet. Het is weer tijd voor het maandelijkse werkoverleg. Het is aan jou om je collega’s te motiveren om er met z’n allen de schouders onder te zetten. Je doet dit nu al een paar maanden maar het kost je steeds meer energie. Waarom zijn ze niet net zo enthousiast als jij bent?
Een paar voorbeelden die je kunnen overkomen als je jouw podium pakt. Maar hoe dan wel? In deze blog 4 inzichten zodat ook jij krachtig presenteert.
Vertel een verhaal dat aansluit
Vol enthousiasme ga je helemaal los en deel je jouw idee. Je ziet het resultaat al voor je maar op de één of andere manier landt je verhaal niet bij je collega’s. Gedesillusioneerd blijf je achter. Jouw briljante idee is ineens niet meer dan een hersenspinsel wat in de prullenbak is beland.
Je hebt jezelf goed voorbereid voor de afspraak met de klant. Je vertelt jouw verhaal al dan niet ondersteunt met een mooie presentatie. 2 dagen later word je gebeld en hoor je stem aan de andere kant zeggen: Je had een mooi verhaal maar het is toch niet helemaal wat we zoeken. Grrrr…
Het goede doel is niet jouw doel
Ja, lees de titel nog één keer. Dit is een quote van de grote meester Johan Cruijff. Een goede tekst zet je aan het denken en geeft je nieuwe inzichten die je vervolgens weer kunt toepassen in de praktijk. Welk inzicht levert jou deze quote op en hoe kun je dit toepassen als jij spreekt om een idee toe te lichten, je collega’s toespreekt of een presentatie geeft aan een potentiële klant?
Praat geen Chinees als Engels de voertaal is
Als je een presentatie geeft is het belangrijk dat je echt verbinding maakt en dat je als het ware de energie voelt stromen zodat de ander zich gezien en gehoord voelt. Oké, nu even to the point. Bij het geven van een presentatie is het belangrijk dat je contact maakt. Je geeft direct aan wat het doel is van jouw presentatie en welk resultaat dit oplevert voor de persoon die luistert. Dat nodigt uit om aandachtig te blijven luisteren. Capiche? Oh nee dat is Italiaans.
Wees de TomTom voor jouw verhaal
Mensen vinden het fijn als een verhaal een concrete structuur heeft met een duidelijk begin, een goede onderbouwing en een duidelijk eind. Zie jezelf maar als de TomTom voor jouw verhaal. Je neemt jouw publiek mee en begeleid ze door jouw verhaal. Dit zorgt ervoor dat jouw verhaal een goede opbouw heeft, goed te volgen is en daardoor ook beter wordt onthouden.
Tot slot…
Het geven van een goede presentatie is een vaardigheid die iedereen kan leren. En ja dat gaat met vallen en opstaan. Iedere keer 1% beter. Doen, Doen, Doen is het motto. Ik wens jou nog heel veel spreekmomenten toe.
ETAGO biedt verschillende cursussen en webinars aan om jezelf te blijven ontwikkelen.