Bezoekers die niets doen op je site, heb je daar wat aan? Heb je een site waarop je verkoopt, dan wil je dat men bestelt. Ben je een dienstverlener, dan wil je een download, een aanmelding, een afspraak. Misschien niet vandaag of morgen, maar eens wel! Ongeacht wat je levert en in welke sector je actief bent: iedere website, iedere pagina heeft een doel. Google helpt je gevonden te worden, en vooral als jij er zelf aan bijdraagt. Hoe goed dat lukt is deels aan jou. Met SEO maak je vindbare webteksten die je bezoeker activeren. Blog met basistips voor SEO-teksten: Search Engine Optimization oftewel: zoekmachine optimalisatie.

In goede SEO-teksten staat de lezer op de eerste plaats. Het lijkt een open deur, maar dat is het niet. Mensen bepalen in een split second of ze op de juiste pagina zijn terechtgekomen. Of de pagina iets voor hen is of niet. Ze komen niet naar internet om te lezen, maar om iets te doen. Een antwoord op hun vraag vinden bijvoorbeeld.
Iets moet de aandacht trekken. Gebeurt dat niet dan klikt men weg. Er is geen ruimte voor twijfel, men gaat door naar andere content.

En let op: dit heeft niet alleen met tekst en inhoud te maken, maar ook met vormgeving. Je bezoeker kijkt naar tekst én vorm, Google doet dat ook.

Mensen komen niet naar internet om iets te lezen, maar om iets te doen.

Google is het eerste filter

Je wilt Google duidelijk maken dat jij biedt wat de lezers zoeken. Google is immers het filter dat je webpagina’s bekijkt, beoordeelt en rankt. En hoe beter je door dat filter komt, des te hoger scoor je in de lijst met zoekresultaten.

De meeste mensen zoeken door het intikken van twee a drie woorden. Vervolgens kijken ze naar de eerste vier zoekresultaten. Staat daar de gezochte informatie niet bij, dan proberen ze het met een nieuwe zoekterm.

Uit onderzoek blijkt dat veel mensen niet verder kijken dan pagina 1 van de zoekresultaten. Soms zelfs niet verder dan de resultaten die ze zien zonder te scrollen. Pak-em beet dus de eerste 4 webadressen! Maar: staar je niet blind op een hoge ranking.

Hoge ranking niet ultieme doel

Een hoge ranking van een SEO-tekst is niet per se het ultieme doel. Stel je voor dat je zelf naar iets op zoek bent. Misschien weet je het nog niet exact, of weet je niet goed op welke woorden je het beste zoekt. Dan ben je toch zeker bereid verder te kijken dan pagina 1?
Wie serieus is heeft best geduld. Uit onderzoek blijkt bijvoorbeeld dat technici zelfs tot pagina 10 gaan als ze naar iets op zoek zijn. Bekijk die ranking van webpagina’s in de zakelijke b2b-markt dus zeker met enige nuance.

Vindbare SEO-teksten in 4 punten

Houd bij het schrijven van een goed vindbare SEO-webtekst rekening met deze 4 punten:

  1. Bepaal met welke zoektermen iemand deze informatie zou googlen
  2. Houd helder welke mensen je wilt bereiken: wie is naar jouw informatie op zoek?
  3. Speel in op de intentie: waarom zoeken ze deze informatie?
  4. Bepaal het belangrijkste doel voor de pagina: wat wil je met de pagina bereiken?

Schrijf je pagina’s op basis van de woorden waarop je doelgroep zoekt. Bekijk via Google of een andere zoekmachine welke woorden dat kunnen zijn. Zo krijg je een beeld waar op wordt gezocht en waar je uitkomt als je doorklikt. In de statistieken van je eigen site kun je zien (als die functionaliteit er in zit) welke zoektermen bezoekers invullen.

Op basis van de informatie die je zo vergaart kun je steeds bepalen wat het doel is van de pagina en wat je er mee wilt bereiken. Doe dit vóórdat je start met schrijven, steeds opnieuw. Prop er je zinnen niet mee vol. In de volgende alinea lees je waarom.

Gratis tools om zoektermen te vinden zijn Keywordtool.io en Ubersuggest.io. Je kunt er in het Nederlands in zoeken, handig!

KWFinder.com is een betaalde tool. Maar met een gratis account kun je 5 keer per dag zoekwoorden checken, ook in het Nederlands.

SEO-teksten KWfinder

Voorbeeld van in het Nederlands zoeken in tool KWfinder.

Schrijf voor mensen, niet voor Google

Pas je de principes van SEO-teksten toe, dan zal het je steeds beter lukken om een webtekst te maken die overtuigt. Schrijf altijd voor mensen, niet voor Google. Schrijf dus geen tekst omdat er een zoekwoord in moet, maar verwerk ze natuurlijk wel in de tekst! Door te oefenen krijg je ervaring en zal het schrijven en vormen van de tekst steeds beter lukken. Wees kritisch en tegelijk creatief; bedenk gerust 10 titels en puzzel met teksten en tekstblokkken. Hoe vaker je dit doet des te makkelijker wordt het te kiezen wat je het beste lijkt en meest aanspreekt.

Leesbaar en vindbaar

Goed vindbaar zijn gaat samen op met leesbaarheid. Omdat 80% van de mensen webteksten scant moeten teksten en webpagina’s inspelen op scangedrag. Bedenk en bepaal hoe je de webtekst daarvoor geschikt maakt. Voor een gedrukte brochure en ook de krant zijn ontwerp en layout belangrijk onderdelen. Hetzelfde geldt voor je website en je webpagina’s.

Korte checklist wat helpt voor leesbaarheid én vindbaarheid:

  • Aantrekkelijke titel gericht op de oplossing, het resultaat
  • Korte alinea’s
  • Tussenkoppen
  • Bouw veel wit in – kies vaak de harde enter óf harde return, het kan nauwelijks te vaak zijn
  • Opsommingen en lijstjes (zoals deze 😊)
  • Een quote, streamer of andere tekstonderbreking met afwijkende vormgeving
  • Relevant beeld met bijschriften
  • Eenvoudig en menselijk geschreven tekst
  • Schrijf op 1 pagina over 1 onderwerp
  • Een heldere inleiding waar het over gaat (met de zoektermen)
  • Een samenvatting of slot waar het over ging en wat de lezer moet doen (met de zoektermen)

Maak vlieguren met SEO-teksten

Google helpt je gevonden te worden, vooral als je begrijpt hoe je er zelf aan bijdraagt en dat kunt toepassen. Maak vindbare SEO-teksten die je bezoeker activeren. En dat is niet zo ingewikkeld als het klinkt. Oefen en maak vlieguren en je creëert uiteindelijk een formule die goed werkt voor jouw teksten. Misschien duurt het even, maar het lukt je gegarandeerd. Bekijk schrijven voor het web niet als het schrijven van een brief, een brochure, of een rapport. Op internet nemen jammer genoeg maar weinig mensen voor een uitgebreide eerste kennismaking de tijd!

Blogtemplate ETAGO helpt je SEO

Op ETAGO kun je een blogtemplate downloaden die je bloggen structuur geeft. Wil je aan SEO werken dan komt hij ook goed van pas, hoewel hij er niet voor is gemaakt. Hij is gemaakt om blogs en de bijbehorende social posts beter gestructureerd op te starten en te produceren. Bovenaan staat een tabel waarin je alle informatie kunt noteren die je aan de voor- of achterkant van website of ander kanaal nodig hebt. Zoals de meta description of -beschrijving, de zoekwoorden en de verkorte url. De blog erover lees je hier, op die pagina download je hem direct.