Een stockfoto is altijd een compromis. Hij is namelijk niet voor jou gemaakt. En daarom eigenlijk nooit 100% optimaal. Tenzij je er iets mee doet en aan toevoegt. Dan zal het beeld de tekst versterken en kun je je er zelfs mee onderscheiden. In deze blog leg ik je uit hoe je een stockfoto eigen maakt en naar je hand zet. Met een supersimpele truc versterkt de stockfoto je content: zet er een tekst in die over de content gaat. In deze blog over je stockfoto personaliseren.
Vallen jou ook de nietszeggende stockfoto’s op van jonge mensen in overleg op kantoor? Van de laptop met vingers op de toetsen, van de mobiele telefoon met schrijfblok ernaast? Van happy people met een kopje koffie? Dat zijn stockfoto’s die mensen kiezen omdat het lekker makkelijk en goedkoop is. Ze staan bij blogs en nieuwsartikelen op internet, maar je vindt ze ook in brochures van bedrijven en organisaties en in ander materiaal. Er is niets eigen of authentiek aan. Je creëert er geen sterke uitstraling mee. Zeker als anderen dezelfde plaatjes ook gebruiken.
De stockfoto is een prima startpunt mits
Er staat een leuke blog op Linkedin over de meest gebruikte stockfoto’s. Foto’s die jij dus niet moet kiezen. Er is een bepaald type fotografie dat je veel ziet. En soms zelfs 1 enkele foto die een bepaalde tijd steeds weer opduikt. De blog gaat gaat over handenschud-foto’s, duurzaamheidsfoto’s met plantjes, blaadjes en aarde en vooral: foto’s van knappe jonge lachende mensen. Klik maar eens op de link en lees het artikel. Herkenbaar?
Zit je toch echt vast aan dat soort foto’s, dan heb ik een goed alternatief voor je. PicNoi is een verzameling portretten die een meer reële weerspiegeling van onze samenleving zijn dan de foto’s van jonge knappe mensen die het internet overspoelen. Met foto’s van niet witte mensen, in allerlei situaties. Verfrissend! En gratis zonder bronnen te hoeven vermelden. Recent ben ik Dreamstime gaan gebruiken. Niet gratis, maar wel nóg meer mogelijkheden.
Voeg iets van jezelf toe aan je stockfoto en versterk je content
Stop je meer van jezelf in een foto door het te personaliseren, dan laat je tekst én beeld voor je werken. En ben je meer en beter herkenbaar en zichtbaar, ongeacht waar je content staat. De stockfoto is er een prima basis voor, een mooi startpunt dus. En goed uitgangspunt voor je contentmarketing.
3 dingen van belang als je met stockfoto’s gaat werken
Als je gaat werken met stockfoto’s houd dan met 3 dingen rekening. Je moet weten waarnaar je (ongeveer) op zoek bent en waar je dat (snel) kunt vinden. Het tweede is dat je een stockfoto eigen moet maken zodat hij de content écht kan aanvullen en versterken, je stockfoto personaliseren dus. Om beeld je content te laten versterken heb je een plan en structuur nodig, daar gaat dit blog op in.
Stockfoto personaliseren in 3 stappen
Hoe zorg je ervoor dat beeld de content aanvult en versterkt? Door de stockfoto eigen te maken en te voorkomen dat het beeld eenheidsworst wordt. Dat doe je door:
- De rode draad voor het beeld te zoeken
- De sfeer van je merk te bepalen
- En een extra laag aan de stockfoto toe te voegen
Zoek de rode draad voor je beeld
Een stijl geeft houvast. Voor jezelf, maar ook voor je doelgroep, lezers en volgers. Zet eens op papier voor wie je content bedoeld is, waar het over gaat, wat je beschrijft en waarom en hoe. In zo weinig mogelijk woorden, want dan krijg je de essentie sneller en makkelijker duidelijk.
Kruip daarna in de huid van je lezer. Wat zou hij of zij voor zich zien bij het lezen van jouw tekst? Waar gaat zijn interesse naar uit, waar is hij naar op zoek? En waar kan hij zich mee identificeren? Gaat dat over processen, of materialen, over het leven van alledag, is het een bepaald type mens, heeft hij interesse in natuur, vrijetijd of duurzaamheid? Is er iets dat je als symboliek of metafoor kunt gebruiken? Spiegel dat aan waar je voor staat of aan de (marketing)strategie van je organisatie als die er is.
Bepaal de sfeer van je merk
Ga op websites met beeldmateriaal zoeken naar beeld dat je vindt passen bij de typeringen of onderwerp(en) die je eerder hebt bedacht. Laat je nergens door hinderen. Leg een verzameling aan, of maak een soort moodboard als je dat handig vindt. En bepaal wat je het meest aanspreekt en wat juist niet. Ga selecteren. Zo ga je je eigen sfeer herkennen. Daarvoor kun je in beelden denken, in woorden, maar ook in kleuren.
Voeg een extra laag aan de stockfoto toe
En hier komt mijn supersimpele en superonderscheidende oplossing en truc: plaats een titel, slogan of quote in het plaatje dat je hebt uitgekozen. Een tekst die slaat op de blog, nieuwsartikel of webpagina waar je de stockfoto voor gebruikt.
Natuurlijk kan het met veel meer gevoel voor design en kun je ook professionals om een ontwerp vragen. Maar het gaat hier om wat je zelf kunt doen om van een stockfoto beeld te maken dat je content zal aanvullen en versterken.
Ga hier eens mee stoeien en ervaring opdoen. Als dat lukt leg je een goede basis voor je eigen authentieke stijl en uitstraling. Ik weet zeker dat je er steeds beter in wordt er creatief mee om te gaan.
Ik heb een ijzersterk voorbeeld (al zeg ik het zelf). En dat gaat over de website www.woontlekker.nl, een site die consumenten informeert en inspireert maatregelen te nemen om energiezuinig te wonen, één van mijn websites. Woont lekker dus. Hoe ga ik voor Woontlekker met beeld om? Ik zoek een foto van een of enkele personen in hun huis. Ik bedenk een slogan met het woord ‘lekker’ die aansluit bij de blog. In de tool Canva upload ik de foto. Ik zet er een laag overheen door de roze stip met de slogan erin te positioneren. Ik werk soms de transparantie van de stip nog wat bij, afhankelijk van de foto. Zo bouw ik aan het merk Woontlekker, met in feite 2 extra lagen: een slogan en een vorm plus kleur.
Zoals ik het hier beschrijf lijkt het een eitje. Daar zit ook zeker een kern van waarheid in. Maar ik ben er toch best een tijdje mee bezig geweest om dit te bedenken. Dat was niet op een achternamiddag. Kan ook zijn dat je iets bedenkt, dat dat goed werkt en dat je uiteindelijk tot een doorontwikkeling komt omdat je tot nieuwe inzichten komt. Allemaal prima natuurlijk, zeker als ze nóg sprekender zijn.
Andere voorbeelden van mijn hand zie je natuurlijk bij de blog die je nu leest en alle andere blogs op deze site!
Zelf ontwerpen of niet?
Denk je nu ‘ja poeh, moet ik zelf gaan ontwerpen?’ Tja, dat is de vraag: hoever wil en kun je zelf gaan? Canva is een gratis ontwerptool, waarmee je heel eenvoudig kunt werken. Probeer het eens uit! En zie je dat echt niet zitten, dan kun je een ontwerper goed briefen omdat je weet wat je rode draad en sfeer is en mogelijk al een stockfoto hebt uitgezocht.
Die laag niet toevoegen en de stockfoto zo plaatsen, kan natuurlijk ook. Maar daarmee maak je niet het verschil en loop je kans mee te doen met die eenheidsworst. Met die extra laag laat je wel een eigen gezicht zien, juíst met die extra laag. En mijn voorbeeld toont aan hoe eenvoudig het dus kan zijn!
Nog meer ideeën om met stockfoto’s te werken
Stockfoto’s kunnen een prettige oplossing zijn als je als zelfstandige werkzaam bent of in je eentje een marketing- of communicatieafdeling draaiend houdt. Daarvoor stelde ik voor ETAGO de 11 DHZ tips voor contentmarketing samen. Werken met stockfoto’s is 1 van de tips.
En denk je nu ‘wat een leuke blog, maar waar vind ik nu eigenlijk die goede stockfoto’s’? Hoe je dat aanpakt lees je in een andere blog op ETAGO.nl: hier.