Met feedback kun je verder komen

Met feedback kun je verder komen

Vragen om feedback. Veel mensen vinden dit eng om te doen, je weet namelijk niet wat voor feedback je zal ontvangen. Je stelt je kwetsbaar op, en dat is nog wel eens moeilijk. Wellicht word je wel onzeker van hetgeen wat je te horen zal krijgen en hoor je het liever niet. Toch is feedback krijgen erg belangrijk, zo kun je uiteindelijk je werk nóg beter gaan doen. Daarom in deze blog 10 stappen waardoor je makkelijker feedback vraagt en ontvangt. Zo kun je er in de toekomst effectiever mee omgaan.

1. Feedback is leerzaam

Als je feedback vanuit een leerzaam oogpunt ziet, steek je het op een positieve manier in. Het besef dat feedback niet altijd eng of iets slechts is, is vooral belangrijk. Hierdoor zal je merken wat de voordelen van feedback ontvangen zijn en weet je dat het heel waardevol kan zijn. Feedback is belangrijk om verder te groeien. Als individu of als organisatie.

In dit blog geven we nog meer redenen waarom feedback zo belangrijk is!

2. Heb een nieuwsgierige basishouding

Wees nieuwsgierig naar de mening van een ander. Een mening van een ander kan een goede aanvulling zijn op je eigen ideeën. Bovendien getuigt het van meer lef als je een ander om een reactie vraagt. Dat is knapper dan invullen voor een ander wat diegene misschien denkt – dit is een manier om feedback te vermijden.

Je vraagt toch liever uit alle nieuwsgierigheid naar iemand mening dan dat je achteraf negatieve geluiden hoort, toch? Daarnaast is de kans groter dat als je om feedback vraagt, je een constructief antwoord krijgt. Ga eens na bij jezelf: als iemand je om feedback vraagt, dan ben je een stuk milder in je bewoording dan als je na drie keer eenzelfde fout geïrriteerd feedback geeft.

3. Feedback waarop?

Het is belangrijk om bij jezelf na te gaan op welke aspecten je graag feedback zou willen ontvangen. Wil je het hebben over je deskundigheid, persoonlijkheid of juist je communicatie. Het is handig om vooraf duidelijk te hebben waarover je meer wilt weten. Zo kun je ook alvast je vragen voorbereiden en vooraf al een deel zelfreflectie doen.

4. Open vragen

Als je dan toch bezig bent met het voorbereiden van vragen, zorg er dan gelijk voor dat je enkel open vragen stelt. Een vraag als: ‘Wat vind je van mij en mijn werk?’ is een goed voorbeeld. Hiermee zal je namelijk meer informatie krijgen dan met een gesloten vraag als: ‘Doe ik mijn werk goed?’. Hierop kun je enkel ja of nee antwoorden en krijg je waarschijnlijk niet zo veel informatie als dat je zou willen. Let daarnaast ook op de formulering van je vraag: als je die neutraal houdt zal het antwoord niet ‘gestuurd’ zijn en krijg je dus ook een oprecht antwoord.

5. Doorvragen

Als je een antwoord op je open vraag hebt gekregen, probeer dan door te vragen. Zo kun je nog meer informatie inwinnen en dus nog meer feedback krijgen. Vraag om een voorbeeld, of misschien of de feedback-gever wat specifieker kan zijn. Hierbij kan de zelfreflectie die vooraf is gedaan goed van pas komen. Waarschijnlijk had je al wat punten bedacht waarop je feedback verwachtte. Hierdoor ben je beter voorbereid op eventuele antwoorden en kan doorvragen makkelijker zijn.

6. Houd rekening met je gesprekspartner

Bedenk dat het voor je gesprekspartner best lastig kan zijn om op een constructieve manier zijn eerlijke mening t geven. Om het zo makkelijk mogelijk te maken voor de ander, is het goed om een open en nieuwsgierige houding aan te nemen. Dit maakt het gemakkelijker voor de ander om feedback te geven. Wees daarnaast ook alert op signalen of de ander misschien informatie achterhoudt. Misschien durft diegene iets niet te zeggen? Moedig hem/haar dan vooral aan om het alsnog te zeggen.

7. Ontvangen van complimenten

Negatieve feedback ontvangen is moeilijk, maar positieve feedback ontvangen hebben veel mensen ook moeite mee. Steek daarom de complimenten die je krijgt in je zak en vergeet niet de feedback-gever te bedanken. 

8. Ontvangen van verbeterpunten

Mocht je gesprekspartner wat verbeterpunten noemen, dank hem/haar hier dan ook voor. Als je gelijk in de verdediging schiet of vindt dat het commentaar onterecht is, zal je een volgende keer misschien geen eerlijke feedback meer krijgen. Bovendien is het goed om eerst bij jezelf na te gaan of er wellicht toch een kern van waarheid in de verbeterpunten zit.

Tip: Bij het doorvragen is het slim om te vragen of hij/zij nuttige suggesties heeft om de verbeterpunten aan te pakken.

9. Feedback implementeren

Bepaal of en wat je daadwerkelijk iets met de feedback gaat doen, en laat dit de feedbackgever weten. Mensen vinden het leuk om te horen als er iets met hun suggesties gedaan wordt. Dit verbetert tevens de relatie en maakt het waarschijnlijk voor de feedbackgever ook makkelijker om een volgende keer feedback te geven.

10. Gewoonte

Hoe vaker je feedback vraagt, hoe normaler en makkelijker het wordt. Maak er daarom een gewoonte van om feedback te vragen. De drempel zal voor jou lager worden, en wellicht voor je gesprekspartners ook.

Bonus: durf als leidinggevende om feedback te vragen

Wees als leidinggevende niet bang om je medewerkers om feedback te vragen. Hiermee geef je namelijk zelf het goede voorbeeld en zal je hen ook stimuleren om feedback te vragen. Hiermee zullen zij zich uiteindelijk ook verbeteren. En, door zelf om feedback te vragen kan je zelf ook verbeteren natuurlijk.

Eerder ook gepubliceerd op de website van De Team-Engineer https://www.de-team-engineer.nl.

Over de auteur

Winkelmand