Interview met Hans Agterberg
Vormgever Hans Agterberg werkt vanuit zijn ontwerpbureau Quavorm in Vleuten voor een groot aantal opdrachtgevers. Agterberg studeerde aan de Gerrit Rietveld Academie en de HKU Utrecht. In het begin van zijn loopbaan werkte hij voor diverse communicatiebureaus. Eenmaal voor zichzelf begonnen, hield hij zich als één van de eersten in Nederland bezig met het fenomeen corporate identity. Dat was voor die tijd, eind jaren tachtig, naar eigen zeggen zo’n tien jaar te vroeg. Voor ETAGO ontwierp Agterberg het logo met een sterke Picasso-feel en de frisse, transparante huisstijl.
Je hebt het logo opgebouwd uit verschillende blokjes en twee ogen. Wat is de gedachte hier achter?
“ETAGO is een netwerk waar experts samenkomen, ieder met zijn of haar eigen persoonlijke en professionele eigenschappen. ETAGO staat voor ontmoeten en kennis delen. Soms sta je ver uit elkaar, soms kom je dicht tot elkaar. Je moet het logo zien als een schuifspelletje. Je schuift een tijdje heen en weer totdat de verschillende disciplines bij elkaar komen. De ogen staan voor scherpte en focus, dat is wat de professional moet hebben om succesvol te zijn.”
“Je moet het logo zien als een schuifspelletje”
Je kleurgebruik is heel vrolijk en de website oogt transparant. Wat was je overweging?
“Het kleurenpalet staat voor de diversiteit en de openheid van ETAGO. Een netwerk van professionals lijkt mij ook gewoon heel leuk om deel van uit te maken. De teksten op de website zijn bewust niet te lang. In drie klikken ben je waar je wilt zijn. Dat is tegenwoordig heel belangrijk. Mensen nemen voor een online tekst nu eenmaal minder lang de tijd dan voor een magazine of krant. ‘Wit leest’, zei docent Gerard Unger van de Gerrit Rietveld Academie ooit tegen mij. Gebruik van wit is net zo belangrijk als typografie en beeld. De site oogt daarom heel luchtig.”
“De oogjes van ETAGO staan voor scherpte en focus, dat is wat de professional moet hebben om succesvol te zijn”
Je hebt nog een tweede passie naast het vormgeven, toch?
“Naast Quavorm run ik ook mijn eigen kookstudio Quasmaak. Hier wordt vergaderd, we kunnen koken en samen eten. Soms geef ik workshops, ook voor mensen uit de communicatiewereld. Je zou het op het eerste oog niet zeggen, maar er zijn duidelijk overeenkomsten tussen mijn twee bedrijven. Een gerecht moet er mooi uitzien, dat heeft met vormgeven te maken. Daarnaast kook je met verschillende ingrediënten, te vergelijken met bijvoorbeeld de kernwaarden van een bedrijf. Verwerk dit in een gerecht, ga met elkaar proeven en je krijgt verrassende reacties. Je bent immers bezig om de zintuigen te prikkelen.”
Wat ga je in de toekomst voor ETAGO doen?
“In mijn kookstudio kunnen we bijeenkomsten organiseren, zoals de netwerkworkshops. Als er een cursus is van een dag, kan ik een lunch verzorgen. Qua smaak en vormgeving zouden we deze zelfs kunnen verbinden aan het thema van de cursus.”
Wat doe je eigenlijk liever, koken of vormgeven?
“Die zijn mij beide even lief. Maar als je het aan mijn vrouw zou vragen, zou ze kiezen voor het eerste. Ik kook vrijwel dagelijks, daar is ze erg blij mee!”