Interview met Saskia de Jong
Binnen het nieuwe kennisplatform ETAGO slaan professionals uit het technisch mkb de handen ineen. Oprichter is marketeer Saskia de Jong. Ze werkt vanuit DeJong&Verder al vele jaren voor diverse opdrachtgevers in de bouw, energiesector, installatietechniek en metaal. Met ETAGO wil zij bruggen bouwen, als antwoord op de snelheid der dingen en de hoge eisen die de moderne tijd aan ons stelt. Samen naar het volgende niveau.
Zijn die eisen werkelijk zo hoog?
“De snelheid van de technologische ontwikkelingen is nog nooit zo hoog geweest! Wie zijn marktpositie wil behouden, moet meegaan in die stroom. Veel mensen worstelen daar mee. Het blijkt lastig grip te krijgen op de vele mogelijkheden om je competenties op peil te houden, merk ik om me heen. ETAGO wil hierop een antwoord bieden. Aan het platform zijn experts verbonden die op specifieke thema’s de benodigde kennis overdragen. Maar dat niet alleen. De deelnemers komen uit zelfde werkvelden en leren ook veel van elkaar. Zij worden onderdeel van een groeiend netwerk waar de uitwisseling van kennis en ervaring voorop staat.”
Wat is er bijzonder aan ETAGO?
“ETAGO is nadrukkelijk een platform waar professionals uit het technisch mkb samen op een hoger niveau komen. Als je onder gelijkgestemden bent, ontwikkel je je sneller, het voelt sneller vertrouwd. Dat ervaar ik keer op keer bij de presentaties en workshops die ik geef. We doen veel online en je kunt op de website een boel vinden over ondernemen, persoonlijke groei en marketing. Maar ETAGO organiseert ook netwerkbijeenkomsten in het land. Er gaat niets boven elkaar persoonlijk ontmoeten en in de ogen kunnen kijken en te horen wat er bij de ander speelt.”
Je loopt al wat jaartjes mee, is jouw vak erg veranderd?
“In de marketing en communicatie zie je wat zich in veel beroepen en sectoren manifesteert. De ontwikkelingen gaan heel snel door technologie en internet. Om iets schijnbaar eenvoudigs te noemen: voor internet schrijf je anders, omdat je nu op een tekst gevonden wilt worden. Dit heeft mijn werk behoorlijk veranderd. Ik wil niet zeggen dat ik opnieuw heb leren schrijven, maar voor internet pak je de teksten heel anders aan. Ik heb nu een eigen aanpak voor goede content die werkt en die ik ook mijn klanten leer. Kwestie van in het diepe springen en kansen pakken, maar dat ligt mij wel.”
Hoe hou jij je kennis bij?
“Ik bezoek regelmatig congressen en workshops, ook in het buitenland trouwens en ik houd relevante publicaties en presentaties bij. Ben altijd aan het lezen, boeken en natuurlijk ook veel online. Vooral over marketing. Ik ben net met een programma begonnen van de Amerikaanse managementgoeroe Tony Robbins, dat gaat natuurlijk veel breder. Door de kennis van anderen te benutten, kan ik nieuwe methodes ontwikkelen, bijvoorbeeld voor contentmarketing en complexe onderwerpen toegankelijk maken.”
Heb je ook nog een privéleven?
“Jazeker, ik heb twee kinderen die inmiddels jongvolwassenen zijn, ik heb ze in mijn eentje opgevoed. We zijn een paar jaar geleden verhuisd naar een huis uit de jaren 70. Daar moest flink wat aan worden opgeknapt. Zo hebben we zelf het dak van binnenuit volledig geïsoleerd, dat was een forse klus. Mijn partner en ik hebben zoveel mogelijk duurzame keuzes gemaakt, dat leeft wel bij ons.”
Oh ja, duurzaamheid, daar heb jij ook iets mee…
“Dat klopt. Ik draai al enkele jaren mee in Europese projecten rond energieneutraal bouwen. In 2015 ben ik begonnen met Woontlekker, een blogplatform over duurzaam wonen. In de B2B-markt zag ik zó veel informatie die de consument nauwelijks bereikt. Op Woontlekker vindt de bezoeker blogs over oplossingen om energie te besparen en het milieu te verbeteren. Maandelijks heb ik enkele duizenden views. ’t Zijn geen wereldcijfers, maar voor iets dat geen hoofdactiviteit is ben ik er best trots op.”
Energie besparen? Het lijkt wel of jij te véél energie hebt!
“De energie zit deels in jezelf denk ik. Die krijg ik juist door in te spelen op de ontwikkelingen om me heen en de projecten waaraan ik meewerk. Ze vragen energie, maar géven die ook.”
Wat is je boodschap aan de lezer?
“Haal het beste uit jezelf. Blijf niet stilzitten, ga er op uit en omring je met mensen die je inspireren en van wie je veel kunt leren. Met die gedachte ben ik ETAGO begonnen.”